انتقاد شدید کارگردان «بانوی عمارت» از فصل دوم این سریال: این تحقیرمخاطب است!
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۴۰۰۷۶۷
فصل اول سریال «بانوی عمارت» به کارگردانی عزیزالله حمیدنژاد سال گذشته روی آنتن شبکه سه سیما رفت.
این سریال را احسان جوانمرد نوشته بود و به تهیهکنندگی مجید مولایی ساخته شد؛ سریالی که به دورهای از تاریخ قاجار میپرداخت و در زمان پخش مخاطب بسیاری پیدا کرد.
در این سریال بازیگران متعددی هم حضور یافتند که از جمله آنها میتوان به پانتهآ پناهیها، صالح میرزاآقایی، رامتین خداپناهی، احسان امانی، محمد فیلی و.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
«بانوی عمارت» از همان ابتدا قرار بود دو فصل باشد و با پخش فصل اول و اقبال مخاطبان نسبت به این مجموعه، صحبتها درباره ساخت فصل دوم آن قوت یافت. با این حال وقفهای که برای نگارش طرح و فیلمنامه به وجود آمد باعث شد احسان جوانمرد نویسنده سریال به تیم عوامل مجموعه «جیران» بپیوندد؛ سریالی که قرار است حسن فتحی در شبکه نمایش خانگی آن را بسازد.
پس از آن نگارش فیلمنامه فصل دوم «بانوی عمارت» به محمد داوودی و محسن قرایی سپرده شد که پیش از این فیلمنامه چند فیلم سینمایی را نوشته بودند و آخرین فیلمنامه مشترک آنها یعنی «قصر شیرین» به کارگردانی رضا میرکریمی بود که موفق به دریافت سیمرغ بهترین فیلمنامه از جشنواره فیلم فجر شد.
چندی پیش نگارش فیلمنامه فصل دوم سریال به پایان رسید و مجید مولایی تهیهکننده سریال اعلام کرد که متن کامل آن را به سیمافیلم تحویل داده است؛ خبری که میتوانست نشانهای از کلید خوردن این سریال در آیندهای نزدیک باشد اما حالا عزیزالله حمیدنژاد کارگردان سریال، در قالب یادداشتی از نظر منفی خود نسبت به فیلمنامه ارائه شده خبر میدهد؛ نظری که براساس آن باید ساخته شدن فیلمنامه فعلی به کارگردانی حمیدنژاد را بهطور کامل منتفی بدانیم.
این متن، «فیلمنامه» نیست!
متن کامل یادداشت انتقادی عزیزالله حمیدنژاد را در ادامه میخوانید:
«نظر به اینکه مخاطبان بسیاری درباره ادامه ساخت سریال «بانوی عمارت» از بنده سوال میکنند لازم است به اطلاع برسانم اینجانب به دلایل اختلاف سلیقه حرفه ای در کم وکیف نگارش متن فصل دوم این سریال نبودهام و آنچه اخیراً پس از نه ماه برای نظرخواهی و تصمیمگیری به دست من رسیده است برخلاف خبرهای منتشر شده از طریق تهیهکننده و نویسنده محترم،... فیلمنامه نیست بلکه طرح مبسوطی از تخیلات نویسنده با وام گرفتن سطحی از برخی حوادث و بعضی دیگر از شخصیتهای سریال است؛ متاسفانه از زاویه دید تولید، نوشتهای بسیار سفارشی و غیرنمایشی است بهطوری که دو تا از آدمهای سریال حدود ۱۰ قسمت در یک کاهدونی بسر میبرند و دیالوگ میگویند و این گونه پرداختها چیزی جز تحقیر مخاطب و پس زدن او را بدنبال ندارد.
به عقیده حقیر اگر همچنان سازمان صداوسیما تاکید بر ساخت ادامه این سریال را دارد بهتر است مانند خیلی از طرحها حق و حقوق نویسندگان پرداخت شده و این طرح کنار گذاشته شود و تیمی جدید و حرفهای با نگرش احترام به جذب مخاطب روی آن متمرکز شود. کسانی که به راحتی درباره تولید فصل دوم سریال نظر میدهند هرگز نمیدانند که فصل یک با چه پشتوانه و مرارت و ظرایفی تصویر شده است. عزیزالله حمیدنژاد»
باید دید واکنش فیلمنامهنویسان جوان فصل دوم «بانوی عمارت» و مهمتر از آنها مجید مولایی در مقام تهیهکننده به این اعلام نظر صریح چه خواهد بود و «بانوی عمارت۲» چه سرانجامی پیدا خواهد کرد.
۲۵۸۲۵۸
کد خبر 1308675منبع: خبرآنلاین
کلیدواژه: شبکه سه سیما تلویزیون سریال ایرانی سوریه ترکیه ایالات متحده آمریکا اربعین دونالد ترامپ پیاده روی اربعین تیم ملی فوتبال ایران باشگاه پرسپولیس ایران و آمریکا پلیس
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۰۰۷۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
جمعی از اساتید ادبیات به تماشای «مست عشق» نشستند/ حسن فتحی: جهانِ پر از طمع و ویرانی را با افعال خود سیاهتر نکنیم
روز جمعه ۱۴ اردیبهشتماه اکرانی خصوصی از فیلم «مست عشق» در موزه سینما تدارک دیده شده بود تا سازندگان این فیلم سینمایی میزبان برخی از چهرههای حوزه مولویشناسی و شمس پژوهی و شاهنامهپژوهی همچون محمدعلی موحد و میرجلالالدین کزاری و نیز بزرگان دیگری همچون ژاله آموزگار (پژوهشگر فرهنگ و زبانهای باستانی)، عبدالمجید ارفعی (متخصص زبانهای باستانی و مترجم خط میخی عیلامی)، احمد محیط طباطبایی (رییس ایکوم)، لوریس چکناواریان (آهنگساز و رهبر ارکستر)، یونس شکرخواه (متخصص علوم ارتباطات) و حجتالله ایوبی (رییس سابق سازمان سینمایی و کمیسیون ملی یونسکو) شدند.
در میان این چهرههای فرهنگی و هنری، محمدعلی موحد به تماشای فیلم نشست.
از راست: لوریس چکناواریان، محمدعلی موحد و میرجلالالدین کزازیدر ابتدای این مجلس و پیش از نمایش فیلم، حجتالله ایوبی در سخنانی کوتاه گفت: ملت ایران یک بدهی به دنیا داشت و دنیا هم یک مطالبه بزرگ از ما. سینمای ایران که جزء سینماهای برتر جهان است باید کاری را برای حضرت مولانا و شمس انجام میداد.
او با تاکید بر اینکه خودش فیلم را ندیده است، ادامه داد: من این تلاش و عزم را گرامی میدارم بویژه آنکه بارها از زبان بزرگان جهان شنیدم که چه معمایی در سینمای ایران وجود دارد که با وجود حداقل امکانات این چنین درخشان است؟ به نظر بنده، راز و رمز این موفقیت در این سالن حاضر است؛ پشتوانه سینمای ایران ادبیات فاخر و گنج معنوی آن است که در هیچ کجای جهان وجود ندارد. سینمای شاعرانه ایران مرهون بزرگانی است که امروز در اینجا نشستند و آقایان فتحی، توحیدی و دیگر هنرمندان در این فضا تنفس کردند و با محمدعلی موحد زندگی کردند. فیلم و نگاه آنها عطر و رنگ موحد و کزازی و شفیعی کدکنی و بزرگان دیگر را میدهد. من این عزیزان را به "نام" و بدون لقب صدا کردم چون استاد شفیعی کدکنی در آخرین شماره مجله «بخارا» زیبا گفته است که محمدعلی موحد بالاترین لقبش در همین است که «محمدعلی موحد» است و لقب و پسوند و پیشوندی برازنده او نیست. این برای بقیه اساتید هم صدق میکند.
ایوبی افزود: یقین دارم که استقبال فراوان مخاطب آغاز راهی است که باز هم از مولانا و شمس سخن گفته شود.
سپس فرهاد توحیدی - فیلمنامهنویس «مست عشق» بیان کرد: نوشتن فیلمنامه این کار در کنار جناب آقای فتحی حدود سه سال و اندی طول کشید و در طول نوشتن متن، سایه معنوی دکتر موحد بر سر این کار بود.
او با اشاره به شیوه روایت فیلم گفت: من به عنوان یک معلم کوچک فیلمنامهنویسی عرض میکنم که سالهاست در میان همکارانم و بخصوص در میان جوانان علاقهمند به فیلمنامهنویسی اشتیاق زیادی برای گذر و عدول از نوشتن فیلمنامه به سبک و سیاق کلاسیک در چهارچوب شاهپیرنگ میبینم. آنها بسیار دوست دارند که فیلمنامهنویسی متفاوت را با روایتهای موازی تجربه کنند و برای یادگیری تکنیک داستانگویی در فیلمنامه نویسیِ آلترناتیو، طبیعتاً به ادبیات فیلمنامهنویسی ترجمه شده رجوع میشود. این در حالی است که بخت بزرگ بنده و آقای فتحی این بود که در این کار برای سازماندهی روایتهای موازی از دل آثار مولانا و مثنوی استفاده کردیم. شاید بیراه نباشد که بگویم یکی از اولین کسانی که داستانگویی به این شیوه را ابداع کردند حضرت مولانا بود و البته پیشتر از او عطار و سنایی هم چنین تجربهای داشتند.
توحیدی ادامه داد: کوشش ما این بود از آن میراثی که حضرت مولانا و دیگران در روایتگری به جا گذاشتند و بزرگان امروز ادبیات ایران در کتابهای خود شرح دادند، استفاده کرده باشیم و امیدوارم آنچه بر پرده خواهید دید گوشه کوچکی از انتظارات شما را برآورده کند.
در پایان حسن فتحی - کارگردان «مست عشق» که از سر فیلمبرداری سریالش خود را به این برنامه رسانده بود - متنی را قرائت کرد که به این شرح بود: «همه ما آدمها بیآنکه خواسته باشیم، متولد میشویم و طنز قضیه در این است که چه بخواهیم و چه نخواهیم، متولد شدن ما با نوعی مسئولیت اخلاقی همراه است؛ مسئولیتِ اینکه اوضاع جهانی را که لُملُمه میزند از حرص و طمع و کشتار و ویرانی، با افعال خودمان سیاهتر از آنچه که هست نکنیم. پیام شیرین و شکّرین شمس و مولانا در این زمانه تلخکامی و خشونت و نفرتپراکنی، میتواند بارقه امیدی باشد برای ما ساکنانِ به عادت و روزمرگی گرفتار شدهی این روزگار تا شاید با پرهیز از خودشیفتگی و افکار خشک و تنگنظرانه در افعال و کردار خودمان تأمل و نواندیشی و تجدیدنظر کنیم.
این اثر سینمایی بیهیچ تفاخری برگ سبزی تحفه درویش و نمایش قطرهای از دریای بیکران اندیشههای عرفانی است.»
در این زمینه بخوانید:
تمجید میرجلالالدین کزازی از «مست عشق»
ژاله آموزگار منبع: خبرگزاری ایسنا