انتقادشدید آقای کارگردان از فیلمنامه«بانوی عمارت۲»/این تحقیرمخاطب است!
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۴۰۱۲۰۵
فصل اول سریال «بانوی عمارت» به کارگردانی عزیزالله حمیدنژاد سال گذشته روی آنتن شبکه سه سیما رفت.
اخبار فرهنگ و هنر - این سریال را احسان جوانمرد نوشته بود و به تهیهکنندگی مجید مولایی ساخته شد؛ سریالی که به دورهای از تاریخ قاجار میپرداخت و در زمان پخش مخاطب بسیاری پیدا کرد.
در این سریال بازیگران متعددی هم حضور یافتند که از جمله آنها میتوان به پانتهآ پناهیها، صالح میرزاآقایی، رامتین خداپناهی، احسان امانی، محمد فیلی و.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
«بانوی عمارت» از همان ابتدا قرار بود دو فصل باشد و با پخش فصل اول و اقبال مخاطبان نسبت به این مجموعه، صحبتها درباره ساخت فصل دوم آن قوت یافت. با این حال وقفهای که برای نگارش طرح و فیلمنامه بوجود آمد باعث شد احسان جوانمرد نویسنده سریال به تیم عوامل مجموعه «جیران» بپیوندد؛ سریالی که قرار است حسن فتحی در شبکه نمایش خانگی آن را بسازد.
پس از آن نگارش فیلمنامه فصل دوم «بانوی عمارت» به محمد داوودی و محسن قرایی سپرده شد که پیش از این فیلمنامه چند فیلم سینمایی را نوشته بودند و آخرین فیلمنامه مشترک آنها یعنی «قصر شیرین» به کارگردانی رضا میرکریمی بود که موفق به دریافت سیمرغ بهترین فیلمنامه از جشنواره فیلم فجر شد.
چندی پیش نگارش فیلمنامه فصل دوم سریال به پایان رسید و مجید مولایی تهیهکننده سریال اعلام کرد که متن کامل آن را به سیمافیلم تحویل داده است؛ خبری که میتوانست نشانهای از کلید خوردن این سریال در آیندهای نزدیک باشد اما حالا عزیزالله حمیدنژاد کارگردان سریال، در قالب یادداشتی از نظر منفی خود نسبت به فیلمنامه ارائه شده خبر میدهد؛ نظری که براساس آن باید ساخته شدن فیلمنامه فعلی به کارگردانی حمیدنژاد را بهطور کامل منتفی بدانیم.
این متن، «فیلمنامه» نیست!
متن کامل یادداشت انتقادی عزیزالله حمیدنژاد را که برای انتشار در اختیار قرار گرفته است، در ادامه میخوانید:
«نظر به اینکه مخاطبان بسیاری درباره ادامه ساخت سریال «بانوی عمارت» از بنده سوال میکنند لازم است به اطلاع برسانم اینجانب به دلایل اختلاف سلیقه حرفه ای در کم وکیف نگارش متن فصل دوم این سریال نبودهام و آنچه اخیراً پس از نه ماه برای نظرخواهی و تصمیمگیری به دست من رسیده است برخلاف خبرهای منتشر شده از طریق تهیهکننده و نویسنده محترم،... فیلمنامه نیست بلکه طرح مبسوطی از تخیلات نویسنده با وام گرفتن سطحی از برخی حوادث و بعضی دیگر از شخصیتهای سریال است؛ متاسفانه از زاویه دید تولید، نوشتهای بسیار سفارشی و غیرنمایشی است بهطوری که دو تا از آدمهای سریال حدود ۱۰ قسمت در یک کاهدونی بسر میبرند و دیالوگ میگویند و این گونه پرداختها چیزی جز تحقیر مخاطب و پس زدن او را بدنبال ندارد.
به عقیده حقیر اگر همچنان سازمان صداوسیما تاکید بر ساخت ادامه این سریال را دارد بهتر است مانند خیلی از طرحها حق و حقوق نویسندگان پرداخت شده و این طرح کنار گذاشته شود و تیمی جدید و حرفهای با نگرش احترام به جذب مخاطب روی آن متمرکز شود. کسانی که به راحتی درباره تولید فصل دوم سریال نظر میدهند هرگز نمیدانند که فصل یک با چه پشتوانه و مرارت و ظرایفی تصویر شده است. عزیزالله حمیدنژاد»
باید دید واکنش فیلمنامهنویسان جوان فصل دوم «بانوی عمارت» و مهمتر از آنها مجید جولایی در مقام تهیهکننده به این اعلام نظر صریح چه خواهد بود و «بانوی عمارت2» چه سرانجامی پیدا خواهد کرد.
منبع: افکارنيوز
کلیدواژه: سریال پرطرفدار بانوی عمارت مریم مومن حسام منظور
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۰۱۲۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
انیمیشنهایی متفاوت برای بزرگترها ؛ انیمیشنهایی مفرح برای بچهها
همشهری آنلاین: چقدر طول کشید که از پیرمرد شجاع و وفادار و بامزه «آپ/ بالا» خوشتان بیاید و با او همدلی کنید؟ نوازنده شکستخورده انیمیشن «روح» که در زندگی نتوانسته دنبال رؤیای نوازندگیاش برود و تازه پس از مرگ در عالم ارواح شجاعت لازم را برای تغییر زندگیاش به دست میآورد، چقدر شما را به خطر کردن و پی رؤیاهایتان رفتن ترغیب کرده؟همین اواخر، انیمیشن معمولی «لئو» چقدر دیده شد و پیام ساده و عملیاش که ماهی را هروقت از آب بگیری تازه است، به دلها نشست. ۸ انیمیشنی که در ادامه معرفی شده بخشی از خاطره چند نسل از دنیای انیمیشن است.
شرک (۲۰۰۱)کارگردان: اندرو آدامسون و ویکی جنسون
محصول: امریکا
یک شخصیت چطور وارد فرهنگ عامه ــ آنهم نه فقط فرهنگ عامه کشور سازنده بلکه فرهنگ عامه بسیاری از مردم در سرتاسر جهان ــ میشود، پاسخش شرک است. اگر شما کسی را به شرک تشبیه کنید بلافاصله مخاطب شما متوجه میشود که منظور شما چیست. شرک و دیگر شخصیتهای این انیمیشن دیدنی خیلی زود جای خود را در میان شخصیتهای ماندگار انیمیشن باز کردند. بچهها و بزرگترها به سرعت عاشق این موجود سبز گنده بداخلاق، اما مهربان و شجاع شدند و حالا سالهاست که تماشاگر دنبالههای آن هستند. حتی اگر دیگر انیمیشنی از شرک تولید نشود، شرک همیشه به حیات خود ادامه میدهد.
شرکت هیولاها (۲۰۰۱)کارگردان: پیتر داکتر
محصول: امریکا
در مانستروپولیس، هیولاها با ترساندن بچهها از صدای جیغ آنها انرژی تولید میکنند. اما کارخانه تولیدکننده جیغ بچه با مشکل تامین انرژی روبهرو است، چون کودکان دیگر مثل سابق نمیترسند. هیولاها از هر گونه تماس با بچهها مطلقا منع شدهاند، اما سالی و مایک، دو هیولای متخصص ترساندن بچهها، در اثر اشتباهی وارد دنیای بچهها میشوند و همهچیز به هم میریزد. در این بین سالی و مایک کشف میکنند که صدای خنده کودکان انرژی بیشتری تولید میکند. کمتر انیمیشنی به اندازه «شرکت هیولاها» در ترغیب آدمها در مواجهه با ترسهایشان که علت و اساسشان را هم نمیدانند موفق بوده است.
عصر یخبندان (۲۰۰۲)کارگردان: کریس وج
محصول: امریکا
حتی اگر فرنچایز «عصر یخبندان» را هم ندیده باشید، احتمالا آن سنجابی را که با چنگ و دندان برای حفظ دانه بلوطش خودش را به آبوآتش میزند و بلاهای زیادی سر خودش و دنیای اطرافش میآورد دیدهاید. یکی دیگر از انیمیشنهای ماندگار سالهای آغازین هزار سوم میلادی که تا همین امروز خاطره خوش آن در ذهن تماشاگرانش باقی مانده، «عصر یخبندان» است. داستانی درباره دوستی، مدارا، پذیرش تفاوتها و در عین حال احترام به محیط زیست با شخصیتهای دوستداشتنیای مثل مندی و سید که زوج ناجور اما جدانشدنیای هستند. درامی جادهای، اکشن و ماجراجویی که شوخیهای بامزهاش به حفظ قوام و انسجامش کمک زیادی کرده.
در جستوجوی نمو (۲۰۰۳)کارگردان: اندرو استنتون و لی آنکریچ
محصول: امریکا
درونمایه جستوجو در اغلب انیمیشنها قابل تشخیص است. انگار از روز اول که قرار بر پا گرفتن صنعت انیمیشن بوده، طالع شخصیتهای انیمیشن را با جستوجو و سفر نوشتهاند. سه مرحله کلی سفر قهرمان که به «جدایی» (سفر به دنیای ناشناختهها)، «تشرف» (ماجراجویی در دنیای ناشناختهها) و «بازگشت» (برگشت به دنیای عادی) قابل تقسیم است در این انیمیشن و بسیاری انیمیشنهای دیگر کاملا رعایت شده. اینجا سفر درونی با سفر بیرونی همراستا و همزمان شده و تماشاگر راحتتر میتواند تاثیر سفر در پخته شدن خام را دریابد. فیلم اکرانی بسیار موفق داشت و این موفقیت با ساخت دنباله «در جستوجوی دوری» تدوام یافت.
کورالاین (۲۰۰۹)کارگردان: هنری سلیک
محصول: امریکا
انیمیشن استاپ موشن را اصولا گرم و گیراتر از انیمیشن دوبعدی و سهبعدی میدانید یا نه؟ اگر فکر میکنید استاپ موشن فضایی صمیمی و دوستانه دارد، «کورالاین» حسابی غافلگیرتان میکند. اگر فکر میکنید که استاپ موشن اصولا فاقد صمیمت و جذابیت انیمیشنهای دوبعدی و سهبعدی است، باز هم «کورالاین» شما را متحیر میکند. شاید اگر تیتراژ این انیمیشن جذاب را نبینید، حدس بزنید که کارگردانش تیم برتون است که البته فانتزیهایش تاریکتر و دلهرهآورتر شده. «کورالاین» پاسخ به پرسشی کنجکاویبرانگیز ولی در عین حال ترسناک است که هر آدمی در بچگی با آن مواجه شده: اگر پدر و مادر آدم جوری دیگری بودند، چه میشد؟
مری و مکس (۲۰۰۹)کارگردان: آدام اِلیوت
محصول: امریکا
مری و مکس، دو آدم با دنیایی فاصله میانشان، دوست مکاتبهای هستند. مری که در استرالیا زندگی میکند و خانوادهای ازهمپاشیده دارد در هشتسالگی از سر اتفاق شروع به نامهنگاری میکند با مکس چهلوچهارساله چاق و مشکلدار در روابط اجتماعی. رابطه این دو به تدریج عمیقتر میشود و مثل هر رابطه دوستانه دیگری به مشکل میخورد. مری و مکس مستعدند که به تیرهروزیهای زندگی با شدت و حدت واکنش نشان دهند و همین ویژگی هم هست که برای تماشاگر ملموسشان میکند. انیمیشنی ماندگار با تکنیک استاپ موشن.
انومالیزا (۲۰۱۵)کارگردان: چارلی کافمن و دوک جانسون
محصول: امریکا
مردی میانسال به نام مایکل که متخصص خدمات مشتریان است برای سخنرانی در کنفرانسی وارد هتل فرگولی میشود. هتل فرگولی در ظاهر هیچ شباهتی به هتل اوِرلوک فیلم «درخشش» (۱۹۸۰) استنلی کوبریک ندارد که ساکنانش را به انزوا میکشاند، روحشان را با سیاهی تغذیه میکند و دست آخر باعث جنونشان میشود. در واقع فرگولی برای مایکل به مراتب بدتر از اورلوک است. در این هتل است که مایکل با خودش و زندگی پوچ و بیروحش مواجه میشود. این انیمیشن که با تکنیک استاپ موشن ساخته شده همان روح فیلمنامه مشهور «درخشش ابدی یک ذهن پاک» را دارد؛ غمگین و دریغخوار که با سردی رئالیستیاش برگشتناپذیر بودن زندگی را توی گوش مخاطب میزند و خوشبختانه پایانی نسبتا خوش دارد.
لاکپشت قرمز (۲۰۱۶)کارگردان: مایکل دودوک دی ویت
محصول: فرانسه و ژاپن
اگر در انیمیشن دنبال آواز و حرکات موزون و دیالوگهای بامزه هستید، این انیمیشن به هیچ وجه مناسب شما نیست. این انیمیشن بیکلام است و صدای طبیعت و موسیقی گوشنواز راوی آن. مردی که با جریان آب به جزیرهای متروک و دورافتاده آورده شده، تصمیم میگیرد با قایقی از جزیره بگریزد، اما لاکپشت قرمز عظیمالجثهای بزرگترین مانع بر سر راه او برای رهایی است. مرد برای بازگشت به اجتماع و خلاصی از طبیعت هرچه در توان دارد رو میکند، ما خلاصی واقعی او در صلحی است که با طبیعت نصیبش میشود. «لاکپشت قرمز» تماشاگرش را به فکر میاندازد که زندگی در طبیعت چه بهایی دارد.
کد خبر 848659 منبع: همشهری آنلاین برچسبها کارتون مجله انیمیشن پویا نمایی - انیمیشن