ساخت سری دوم سریال «بانوی عمارت» به کجا رسید؟
تاریخ انتشار: ۲۵ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۶۴۲۰۳۱
به گزارش افکارنیوز،
در همان سال های ابتدایی سریال سازی در ایران، سریال های تاریخی از جمله آثار مهم و پر مخاطب تلویزیون به شمار می رفتند. عده ای از برهه زمانی خاصی که در سریال روایت می شد راضی بودند و دیگر مخاطبان با وجود اینکه در آن فضا حضور نداشتند با تماشای این سریال ها خود را در آن حال و هوا متصور می شدند و از دیدن آنها لذت می بردند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
اخبار فرهنگ و هنر - سریال های پس از باران، خانه ای در تاریکی، تبریز در مه، امیرکبیر و ... از جمله این آثارند. اما در سال ۹۷ سریالی به نام « بانوی عمارت » از شبکه سه سیما بروی آنتن رفت و بعد از مدت ها توانست توجه مخاطبان را به سریال های تاریخی جلب کند.
بعد از تولید و پخش این سریال تلویزیونی بنا بود تا ادامه آن نیز در قالب فصل دو ساخته و پخش شود، اما این سریال با حواشی مواجه شدو از تغییر نویسنده تا انصراف کارگردان و ... که با این شرایط و اما و اگرها تولید ادامه آن در هاله ای از ابهام قرار دارد. به همین بهانه گفت و گویی با «احسان جوانمرد» نویسنده و «مجید مولایی» تهیه کننده آماده و همچنین فصل نخست سریال را مورد بررسی قرار دادیم.
** سریالی عاشقانه در بستر تاریخ قاجار
این سریال روایتی عاشقانه را در بستر تاریخ سال های حکومت قاجار بر ایران نشان می داد. قصه ای خانوادگی، عاشقانه در دل تاریخ قاجار. بانوی عمارت قصه نوادگان خان قاجار بود و چگونگی زندگی، معیشت، آداب و رسوم و هر آنچه به آنها مرتبط بود را تصویر کرده بود.
** بازیگرانی که با این سریال به شهرت رسیدند
نقش اصلی این سریال را « حسام منظور » ایفا کرد که تا قبل از این سریال تجربه شاخص تصویری نداشت و بانوی عمارت اولین گام جدی او در عرصه تصویر به شمار آمد. او با ایفای نقش در قامت «ارسلان میرزا قوانلوی قاجار» یکی از نوادگان خان قاجار به خوبی ظاهر شد و بعد از بازی در این سریال رشد قابل قبولی در بازیگری و انتخاب هایش داشت.
همچنین در کنار او، مریم مومن نیز دیگر بازیگر اصلی سریال بود که با بازی در نقش فخر الزمان به شهرت رسید.
** حمیدنژاد و دومین تجربه کارگردانی
حمیدنژاد کارگردان این سریال برای بار دوم سریالی را برای تلویزیون کارگردانی کرد. او ابتدا چند اپیزود از سریال چرخ فلک و سپس بانوی عمارت را ساخت. همچنین حمیدنژاد در سینما فیلم های اشک سرما، آناهیتا، شکوفه های سنگی، قله دنیا، ستارگان خاک و ...
** مهمترین اتفاق های سیاسی زمان قاجار
یکی از مهمترین اتفاق های سیاسی زمان قاجار، ترور شخصیت ناصرالدین شاه است که در بستر این سریال بازسازی و نشان داده شد. این اتفاق های سیاسی با درام شکل گرفته در قصه بانوی عمارت گره خورده بود و به طبع آن نیز با رخ دادن این اتفاق ها سرنوشت شخصیت ها نیز دستخوش تغییراتی قرار گرفت.
** نگارش فصل دو و شروع حاشیه سازی ها
بلافاصله بعد از تولید فصل اول این سریال و بازخوردهای خوبی که از سمت مخاطبان تلویزیونی دیده شد، سازمان صداوسیما تقاضای ساخت ادامه این سریال را به تولیدکنندگان آن داد.
** جوانمرد: تعویق سازمان در نگارش فصل دو باعث شد از ادامه نگارش انصراف دهم
در همین زمینه احسان جوانمرد نویسنده این سریال در گفت و گو با خبرنگار فارس، گفت: بعد از پایان نگارش فصل یک، آماده بودم تا نگارش فصل دو را شروع کنم اما سازمان صداوسیما اطمینانی به موفقیت کار نداشت. یکسالی صبر کردم تا کار که به زمان پخش رسید از دوستان سازمان پرسیدم که کار نگارش را ادامه دهم؟ و گفتند نه باید پخش شود و بازخوردها را ببینیم! و در حقیقت من ناراحت شدم.
وی ادامه داد: یکسال هیچ درآمدی نداشتم و منتظر بودم بگویند شروع کن. مدام به خودم گفتم سر کار دیگری نروم بانوی عمارت حیف است اما یکباره به خودم آمدم و دیدم عمرم دارد می رود. با اینکه دلم نمی خواست اما کلا قیدش را زدم.
این نویسنده افزود: از طرفی مدت ها بود با آقای فتحی برای سریال جیران صحبت می کردیم و همان زمان قرارداد این سریال را بستیم. در ادامه در جلسه ای گفتند بیا شروع کن و من گفتم شرمنده ام و با سریال دیگری قرارداد نوشتم و عذرخواهی کردم و گفتم که سریالی که دارم می نویسم طولانی است. گفتم از دستم همین برمی آید که اجازه ادامه دادنش را به عنوان مالک معنوی اثر به شما بدهم.
** نسبت به گروه تولید مسئولیت داشتم
وی در پاسخ به اینکه آیا فکر نمی کردید ممکن است نویسنده دیگری کاری که شما کرده بودید را تغییر دهد؟ گفت: خب چاره چه بود؟ نمی توانستم سرنوشت گروه بزرگی مثل بانوی عمارت را به خاطر اینکه خودم نمی خواهم با آنها همکاری کنم، برهم بزنم!
جوانمرد این روزها حدود یکسالی می شود که مشغول نگارش سریال جیران است و این سریال نیز به مرحله تولید نرسیده است، وی در این باره و اینکه با اینکه در این مدت زمانی می توانست دو سریال را با هم پیش ببرد، افزود: من با شخص کار نمی کردم. شما وقتی با سازمانی کار می کنید که باید یکسال طول بکشد متوجه شود متن تان خوب بوده یا نه دیگر حرفی برای گفتن نمی ماند.
وی ادامه داد: اما معتقدم اگر قرار باشد سریالی ادامه داشته باشد دیگر بعد از ۴ سال و گذر زمان جذابیتی ندارد. به نظرم همان زمان که نگارش فصل یک تمام شد و ضبط شروع شد باید می گفتند فصل دو را هم بنویسید و ادامه دهید و با یک فاصله کوتاهی بازیگران استراحت می کردند و مشغول ضبط فصل دو می شدند و اگر کشش داشت و مخاطبان دوست داشتند می توانستند این سریال را در فصل های ۳ و ۴ هم ادامه دهند، اما زمانی که ساخته می شد کسی اعتقادی به موفقیتش نداشت!
** انتقاد کارگردان از فیلمنامه فصل دو/ طرح مبسوطی از تخیلات نویسنده!
اما مدتی بعد و با اینکه جوانمرد از نگارش این سریال کناره گیری کرد، همچنان سازمان برای تولید فصل دو بانوی عمارت تمایل بسیاری داشت و از طرفی نیز مجید مولایی تهیه کننده نیز در گفت و گوها اذعان داشت که این سریال را می سازد.
مدتی بعد نگارش به محسن قرایی و محمد داودی سپرده شد که آخرین کار مشترک این دو سینمایی قصر شیرین بود.
با اعلام این خبر در مهرماه ۹۸ «عزیز الله حمیدنژاد» در نامه ای که در اختیار رسانه ها قرار داد، گفته بود: به دلایل اختلاف سلیقه حرفه ای در کم وکیف نگارش متن فصل دوم این سریال نبودهام و آنچه اخیراً پس از نه ماه برای نظرخواهی و تصمیمگیری به دست من رسیده است برخلاف خبرهای منتشر شده از طریق تهیهکننده و نویسنده محترم،... فیلمنامه نیست بلکه طرح مبسوطی از تخیلات نویسنده با وام گرفتن سطحی از برخی حوادث و بعضی دیگر از شخصیتهای سریال است؛ متاسفانه از زاویه دید تولید، نوشتهای بسیار سفارشی و غیرنمایشی است بهطوری که دو تا از آدمهای سریال حدود ۱۰ قسمت در یک کاهدونی بسر میبرند و دیالوگ میگویند و این گونه پرداختها چیزی جز تحقیر مخاطب و پس زدن او را به دنبال ندارد.
به عقیده حقیر اگر همچنان سازمان صداوسیما تاکید بر ساخت ادامه این سریال را دارد بهتر است مانند خیلی از طرحها حق و حقوق نویسندگان پرداخت شده و این طرح کنار گذاشته شود و تیمی جدید و حرفهای با نگرش احترام به جذب مخاطب روی آن متمرکز شود. کسانی که به راحتی درباره تولید فصل دوم سریال نظر میدهند هرگز نمیدانند که فصل یک با چه پشتوانه و مرارت و ظرایفی تصویر شده است.
** اما و اگرهای تولید ادامه سریال «بانوی عمارت»
با گذشت یک سال و اندی هنوز هم این طرح در سازمان صداوسیما قرار دارد و بنا است تا در سال آینده به تولید برسد. اما هنوز از تغییر نویسنده و یا حتی کارگردان آن خبری به میان نیامده است.
حتی در تماسی که خبرنگار فارس با مجید مولایی تهیه کننده «بانوی عمارت» داشت، او همه سوالات را به کرونا مرتبط دانست و معتقد بود اگر کرونا نبود این سریال تا الان به نتیجه رسیده بود.
با تمام این اما و اگرها اگر قرار باشد دو رکن اصلی یک سریال اعم از نویسنده و کارگردان آن تغییر کنند آن هم سریالی که فصل ابتدایی آن با مخاطبان ارتباط خوبی گرفته است، شاید به موفقیت آن لطمه وارد کند.
از طرفی شنیدهها حاکی از این است که حمیدنژاد قصد دارد کار دیگری را به تولید برساند و اگر تکه های پازل را به درستی کنار هم قرار دهید متوجه ادامه ساخت این سریال توسط گروه دیگری می شوید،گروهی که شاید بر حسب تغییر کارگردان و نویسنده، بازیگران جدیدی را در قامت شخصیت های قبلی به همراه داشته باشد.
فصل نخست این سریال در دی ماه ۹۷ از شبکه سه سیما پخش شد. در این سریال حسام منظور، پانته آ پناهی ها، علیرضا شجاع نوری، شبنم فرشادجو، مریم مومن، اندیشه فولادوند از بازیگران این مجموعه تلویزیونی بودند.
منبع: افکارنيوز
کلیدواژه: بانوی عمارت سریال حسام منظور مریم مومن سریال پرطرفدار بانوی عمارت مریم مومن حسام منظور سازمان صداوسیما بانوی عمارت تهیه کننده نگارش فصل سریال ها اتفاق ها فصل دو
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۴۲۰۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
چرا کشوری مثل مصر سریال «حشاشین» را ساخت؟
نشست نقد و بررسی سریال حشاسین با حضور حجتالاسلام مهدی فرمانیان استاد تمام دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی، حجتالاسلام سید علی بطحایی مدیر کل پژوهش دانشگاه ادیان و مذاهب، فرقهشناس و پژوهشگر جریانهای اسلامی و مهدی علمی دانشور استادیار ادیان شرق دانشکده ادیان و مذاهب برگزار شد.
بطحایی بحث خود را با موضوع جریانهای فکری مصر آغاز کرد و گفت: سریال حشاشین نسل جدید را درگیر کرده است. نسل جدید بر خلاف ممانعتها این سریال را دیدند. نظر کلی بنده از سریال همان ضرب المثل معروف است که گفت «بعضیها کج گفتند، اما رج گفتند.» کج گفتنش با آقای دکتر فرمانیان و دانشور است و رج گفتنش با من. رج گفته یعنی برنامه و هدف دارد و کار او روی حساب است. روی جریانهای فکری، این سریال را ارائه داده است. این سریال را در قد و قواره سریال تاریخی نبینیم بلکه این فیلم، یک نبرد جریانی است که صحنۀ آیندۀ جهان اسلام را تشکیل میدهد. نبرد جریانهای فکری در این اتفاق رخ میدهد. به چه معنا؟ جریان شناسی جهان اسلام حوزه مغفولی است. آینده پژوهیِ آن، مغفولتر است و از همه مغفول تر، نبرد بین جریانهاست که صحنه آینده جهان اسلام را شکل میدهد. در مصر و تونس و مغرب و ترکیه همین گونه است. تلاقی جریانها صحنه آینده جهان اسلام را میسنجد.
وی افزود: اسلام سنتی خیلی در تلاقی با جریانات وارد نمیشود و حاشیه امنی برای خود دارد. روشنفکری هم بدنهی مردمی ندارد و حضور اجتماعی هم نمیتواند داشته باشد؛ منتها سه جریانِ اسلام سلفی با قرائت جامعی که دارد و نیز اسلام سیاسی و اسلام سکولار صحنهی آینده جهان اسلام را میسازند که باید در حوزه آیندهپژوهی به آن توجه کنیم تا به مشکلی برنخوریم.
سریال حشاشین به نزاریان شام ارتباط داردبطحایی گفت: باید به نکتهای توجه شود؛ اگر توجه نکنیم، بقیه تحلیلها فایده نخواهد داشت. چون بعضی میگفتند این سریال آمده تا ولایت فقیه یا مهدویت را بزند، اما سرحلقه این سریال این است که چرا مصر این دغدغه را داشت؟ چون نزاریان ارتباطی به مصر ندارد. نزار پس از اینکه از خلیفه نهم عزل میشود، مدت کوتاهی به اسکندریه مصر میرود و مدتی در آنجا میماند. برای اینکه نشان دهد من حکومت دارم، سکهای ضرب میکند که ظاهراً در موزه آقاخان تورنتو نگهداری میشود. مدت کوتاهی حکومت میکند و بعد لشکری میآید و او را میکشند؛ بنابراین این سریال به مصر مربوط نیست به لوئانته یا نزاریان شام ارتباط دارد و عمدۀ آن به ایران مرتبط است. مصر به خاطر مصرف داخلی و مخالفت با اسلام سیاسی و آمادگی جهان اسلام به این سریال پرداخت. بعید هم نیست در آینده به دیگر جریانها و فرقهها بپردازند و ما با اسلام سیاسیهراسی مواجه شویم. پنج قسمت اولش است که به اسلام سیاسی برخورده است.
مصر لیدر جریان فکری جهان اسلام استوی با طرح این سؤال که در مصر چه اتفاقاتی افتاد، گفت: باید موجهای تاریخی مصر را یک مرور کنیم و بعد ببینیم اسلام سنتی و سایر جریانهای فکری چه واکنشی نسبت به این موجها داشتند. از ۲۲۶ سال قبل در ۱۲۱۳ قمری یا ۱۷۹۸ میلادی که ناپلئون حمله میکند و میگویند توپهای ناپلئون مسلمانان را بیدار کرد، تقریباً ۶ موج مصر را فرا گرفت. مصر با بقیه کشورهای عربی تفاوت دارد. کشورهای عربی پول دارند، اما مصر پول ندارد.
بحطایی ادامه داد: کتابی با نام «مصر از زاویهای دیگر» از خانم جمیله کدیور منتشر شده است. سفرنامه ۳۰۰ صفحهای جریانات فکری را در آن بازه زمانی خوب ریشهکاوی کرده است. مصر مهم است. شناخت مصر مهم است. این سرزمین، لیدر جریان فکری جهان اسلام است. از ۲۲۶ سال قبل تا الان جریان اول که تاکنون ادامه دارد، محمدعلی پاشا و طهطاوی بود. کتابی با عنوان «تخلیص الابریز فی تلخیص باریز» نوشته شد. یعنی پاکسازیِ آب را بیاور تا چهره مشعشع پاریس را نشان دهیم. در این کتاب اولین واکنشهایی که اسلام نسبت به مدرنیته و حمله ناپلئون دارد و علت عقب ماندگی اسلام را خوب تحلیل کرده است. اینها نسل اول هستند که با سختافزارهای غرب مواجه میشوند که چرا غرب از جهتهای مختلف جلوتر از ما است. این جریان شکست میخورد.
این پژوهشگر فرقهها گفت: نسل دوم امثال سید جمال است که بیداری اسلامی را مشخص میکند و عبدُه که اسلام انقلابی و بیداری را مطرح میکنند. نسل سوم، با جنگ جهانی اول مواجه میشود که سعد زغلول است. در این دوران بریتانیا جدا میشود.
روح فرهنگیِ حاکم بر مصر را تفکرات سکولار شکل میدهدوی با اشاره به اینکه از کنار نسل چهارم و پنجم سه جریان شکل میگیرد، افزود: یکی پان عربیسم است به سردمداری جمال عبدالناصر. او ناسیولانیست دیکتهای و دیکتاتوری است. دوم، حسن البناء است که در همین دوران، شکلگیری اسرائیل را شاهدیم. پانعربیسم در مصر خودش را خوب نشان میدهد. در کنارش طه حسین است که نباید آن را متعلق به گذشته بدانیم. دقیقترین بستهای که درباره سکولاریزم و لیبرالیسم در مصر ارائه میشود، متعلق به اوست. در کتابهای «فی الأدب الجاهلی»، «فی التاریخ الجاهلی» و «مستقبل الثقافة فی مصر» اندیشه خود را میگوید. تکلیف خودش را مدرنیته مشخص میکند. به جهان اسلام نسخه میدهد که چه قسمتهایی از فرهنگ غرب را بگیریم. وزیر امروزین مصر میگوید روح فرهنگیِ حاکم بر مصر، طه حسین است.
بطحایی گفت: الان در مصر دوئلی بین اسلام سیاسی و اسلام سکولار است. تقریباً اسلام سنتی جمع شده است. تنها یکی از مشاوران احمد الطیب گفته بود سریال حشاشین به فرقهگرایی منتج میشود. اسلام سنتی در مصر اسلام کاملاً کنترل شده است. در هر صورت الأزهر واکنش مطلوبی ندارد. اما میداندار در تمام این صحنهها، خالد منتصر و عکاشه است. اینها افراد تأثیرگذاری هستند. پزشک خالد در خیلی از حوزهها وارد شده و سکولاریزم است. او دو سفر به آلمان و هلند میرود. میگوید واکنشها را نسبت به حشاشین میدانم. با مسلمانان هلند که صحبت کردم، از لحاظ لهجه انتقاد کردند،، اما از نظر جریانی میگویند، به نظر ما بهترین فیلمی است که توانسته اسلام سیاسی و تکفیریها را منکوب کند.
وی با تصریح بر اینکه خوراک این فیلم کاملاً جریانشناسانه است و تاریخی نبینیم، در بیان راهکار گفت:، اما چکار کنیم؟ به ذهنم میآید اسلام سنتی و مراجع تقلید باید سکوت کنند، همچنان که خود اسماعیلیها سکوت کردند. صحبت درباره نزاریان باید متولی داشته باشد. ایران جزو تاریخش است، اما درباره حشاشین که مقداری مسئله دارد، نمیتواند صحبت کند. باید امثال آقاخان صحبت کنند. ما انتظار داریم وارد صحنه شود. البته آقای داریوش محمدپور از مؤسسه اسماعیلیه واکنشی داشت.
منبع: تسنیم
باشگاه خبرنگاران جوان وبگردی وبگردی